Thursday 15 December 2016

AYAM MASAK BALI

Assalamualaikum!

Rajin tak kak bedah update? Sekali dua kau. Kalau tak memang mereput lah dekat sini. Semalam aku buat ayam masak bali. Saje boring2 teringin pulak nak buat bila tengok cik epal buat dalam blog dia.

Elok2 pulak memang ayam segala bahan ada sebab aku beli masa balik kampung aritu. Murah weh! T____T nangess!

Kalau nak toray nah kak bedah bagi resepi. Senang je. Zapp zusss zassss. Siap!

AYAM MASAK BALI

Ini untuk setengah ekor ayam je hokey. Kalau nak buat sekor double je la. 😁

Setengah ekor ayam basuh bebetui
*Bawang merah 3 biji
*Bawang putih selabu
*Cili kering segengam - rebuih dulu
*Halia sikit
*Lengkuas sikit
Serai 3 batang - tumbuk dlm lesung batu bagai lerai sikit
Daun kari dalam 2 pelepah
Kicap manis satu sudu besar
Garam
Gula

Cara masak
Blend semua yang ada tanda *
Goreng ayam bagi 1/2 masak bagi juicy sikit.
Minyak tadi buang sikit lepas tu goreng serai bagi warna garing sikit bubuh daun kari.
Lepas tu masukkan bahan yang dah blend tapi goreng sampai pecah minyak. Lagi lama lagi sedap.
Lepas tu bubuh kicap manis sesudu, masukkan ayam gaul lepas tu bubuh gula dan garam.

Siap!!!
Senangkan?

Apa lagi balik ni kasi try tengok biaq terangkat sapa yang makan. En.Mon pun cakap sedap sampai suruh masak lagi. Hehee

Nanti kalau dah masak update dalam instagram tag #kakbedahmasak k!

Nanti kak bedah update lagi.

Xoxo
Kak bedah suka makan

Notakecik: kak bedah nak try buat resepi lain pulak la.

1 comment:

  1. Assalamualaikum. Nama saya Aina.Saya nak bertanya sikit tentang kerja di Australia. Saya dah ada valid work and holiday visa. Cuma tengah nak cari kerja je. Saya masih di Malaysia. Will be travelling in mid Feb. Boleh tak sy dptkan email utk contact puan? Kalau puan tak keberatan boleh email saya ainatunillani@gmail.com

    ReplyDelete